"Ironisketik"

Som ni alla vet studerar jag till Idrottslärare! Just det lärare en sån där ansvarstagande männsika som gör allting enligt boken, så att barnen du tar hand om formas och fostras till ansvarsagande människor med sinne för etik och moral. Vi ska lärara barnen att inte nedvärdera andra, snacka skit och så vidare, de är ju som inga konstigheter där tycker jag, som lärare och som vuxen i allmänhelt gäller det bara att uppträda korrekt och ta dit ansvar som medmännsika. Vi ska även lära barnen att inte fuska och ta ansvar över sina studier, DÄR har vi nu ett litet etiskt dilemma :S

Till historien! I Onsdags skulle jag och Camilla skriva klättrings-tentan som vi hade missat, eftersom jag tyckte att det var betydligt viktigare att åka ner till Ume o ha det lugnt och skönt o Camilla lyckades försåva sig, Ansvar? Jo! Lite iaf. Vi tog ju tag i att göra den veckan efter =)



Nu hade varken jag eller Camilla haft tid att plugga till detta lilla prov, så vi hade kanske inte full koll, men rätt så bra iaf. Det var ju inte allt för svårt ändå! När vi kom till HälsansHus där vi skulle göra provet sa läraren att han var tvungen att ha lektion samtidigt som vi skulle skriva provet så vi fick sätta ort vart vi ville i huset för attt skriva, det gjorde ingenting om vi sammarbetade sa han. Nöjd över detta gick vi o satte oss i ett rum fullt med gymnasieelever o så vi gammla åldriga idrottslärarstudenter, vi satte oss ner och skrev men blev lite osäkra på en del frågor, o vad gör vi då? Ja! Självklart plockar vi fram klätterhäftet och slår upp svaret =) Har man chansen att fuska så gör man så klart det! De ligger i männsikans natur eller hur? =) Om de hade handlat om idrott hade jag aldrig fuskat så gör man ju helt enkelt inte.. Men vad det gäller skola är det helt OK att fuska lite i min värld. Bara man klarar provet så är nästan allting tillåtet det okay! Skolan går enligt mig ut på att avklaras med så lite ansträngning som möjligt... Bra förebilder för för Gymnasieeleverna som satt o hängde i samma rum som oss? Kankse inte :P

Det som är lätt ironsikt med denna historia är att lektinen efter klättringsprovet handlade om etik och moral. Jag har  nu ett nog utvecklat sinne inom detta område att jag kan se att etiken kanske inte var på topp under klättringsprovet, men vad ska man göra? alla vill vi ju överleva =)

Lite annat smått o gott =) Jag har spenderat de två sista veckorna i Ume eller nästa.. Jag var hem under två dagar för att spela lite badminton, skriva de där klätterprovet och lyssna på surr om etik och moral. Ja börjar som bo in mig här nere och jag hittar nu enkelt till Ica Berghem, IKSU och till centrum (med cykel) =) Jag längtar verkligen tills det är dax att flytta ner!
Det har som ni kanske förstår blivit en del timmar på tåget och bussen så har haft en hel del tid över till att sitta o läsa. Jag är verkligen ingen bokmal men jag gillar att läsa när jag är ute och reser! Jag har precis hunnit klart med "Flickan som lekte med Elden" Riktigt bra bok! Ska nog ta tag i att läsa trean till jul, då kan man oxå hinna med att läsa lite =)

Jo! På tal om klättring... De är verklgien hur kul som helst =) Blir att börja klättra helt klart!

Dagens Video: Cornelis Vreeswijk- Balladen om Fredrik Åkare och den söta Cecilia Lind


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det så klokt att avslöja brister i läraretiken på nätet????

Kramar

en lärare och en lärarutbildare

2009-11-12 @ 20:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0